سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راز دل
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  لوگوی دوستان
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 63878
کل یادداشتها ها : 32

نوشته شده در تاریخ 92/4/19 ساعت 7:10 ع توسط بهرام س


بی خوابی به علت های گوناگونی از جمله مشکلات تغذیه ای، بیماری های مختلف، ضایعات انسدادی راه های تنفسی، مسائل عاطفی و روانی و داروها بستگی دارد. وی کاهش تغذیه، کم تجربگی مادر در شیردادن به نوزاد، بی نظمی درشیر دادن، کم شیری و اضطراب مادر، کافی نبودن تغذیه آخر شب و تغذیه کمکی نامناسب را از مهم ترین علل بی خوابی نوزاد به دلیل مشکلات تغذیه ای دانست. وی در خصوص اختلالات خواب ناشی از بیماری های مختلف تصریح کرد: بسیاری از بیماری ها به دلیل ایجاد درد، تب، خارش، سوزش، تنگی نفس، لرز، محدودیت حرکت، حرکت دردناک اعضا و... می تواند موجب بی خوابی، کم خوابی و اختلالات دیگر خواب شود. دکتر فروزانفر به اختلالات خواب ناشی از ضایعات انسدادی راه های تنفسی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات مهم شیرخواران، کودکان وحتی بزرگسالان که موجب اختلال در خواب آنان می شود، ضایعات انسدادی راه های هوایی است. وی علل انسداد راه های هوایی را مربوط به بزرگی لوزه ها، کوچکی فک تحتانی (که موجب عقب افتادن زبان و انسداد راه های هوایی می شود) بزرگی زبان، انسداد مادرزادی سوراخ های خلفی بینی، گرفتگی های بینی ناشی از عفونت ها، آلرژی و ضایعات بینی، لارنژیت، تراکئومالاسی، بیماری های عصبی و... دانست و گفت: انسداد راه های هوایی گاه نسبی و گاه کامل است. به گفته وی گاهی مشکلات عاطفی، روانی ورفتاری نیز ممکن است سبب اختلال در خواب شود که از آن جمله می توان به نگرانی طفل و کودک از غیبت مادر،بعضی بیماری های روانی مثل اسکیزوفرنی، دپرسیون و اضطراب اشاره کرد. وی ادامه داد: ایجاد امنیت خاطر برای کودک، صمیمیت در رفتار و ایجاد محیطی آرام برای کودک هنگام خواب بسیار موثر است.وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی داروها در صورت مصرف می تواند به بی خوابی منجر شود که مهم ترین این داروها شامل فنوباربیتال، افدرین، تئوفیلین، دی فنوکسیلات، کافئین و بعضی داروهای محرک دیگر می باشد.

وی در خصوص پیشگیری از بروز اختلالات خواب گفت: پیشگیری از اختلال خواب در 6ماه اول عمر، از درمان آن در دوره های بعدی آسان تر است، شیرخوار را باید موقعی که خواب آلود ولی هنوز بیدار است در رختخواب قرار داد این عمل خیلی مهم است به گونه ای که اگر این روش اجرا نشود، اتخاذ سایر اقدامات پیشگیری از اختلال خواب بدون نتیجه خواهد بود.به گفته وی نوزادان در خلال روز و شب تا حدی گریه می کنند و در صورتی که شیرخوار بیشتر از حد گریه کند احتمالا به علت کولیک است.وی اضافه کرد: همیشه باید به گریه طفل پاسخ داد. در آغوش گرفتن نوزاد بسیار موثر است. همچنین لازم است طفل را در روز حدود2ساعت موقعی که بیدار است و گریه نمی کند، راه ببریم.وی خاطرنشان کرد: گریه تنها راه ایجاد ارتباط نوزاد است، نوزاد با گریه گرسنگی، تشنگی، خستگی، گرما، سرما و هرگونه ناراحتی خود را اعلام می کند.وی ادامه داد: شیرخوارانی که در روز بیشتر تغذیه می شوند و بیشتر شیر می خورند، در شب کمتر بیدار می شوند.به گفته وی موقعی که نوزاد در شب برای شیرخوردن بیدار می شود، چراغ ها را نباید روشن کرد با شیرخوار نباید صحبت کرد، نباید او را تکان داد بلکه باید سریع و به آرامی به او شیر داد. بهتر است بازی با طفل، تکان دادن و در آغوش گرفتن او در روز انجام شود .

 باید شیرخوار دوماهه را یک نوبت در طی شب شیر داد البته بهتر است مقدار آن کمتر از معمول باشد. دکتر فروزانفر گفت: باید سعی شود شیر دادن به طفل در نیمه شب را حذف کرد. بهتر است به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، روزانه 5نوبت و به دیگر نوزادان 4نوبت شیر داده شود. وی اضافه کرد:باید آخرین نوبت شیر دادن به کودک در ساعت 10تا11شب و به میزان کافی باشد تا طفل سیر شود و نیمه شب از خواب بیدار نشود. به گفته وی همه اطفال در شب 4تا5نوبت بیدار می شوند و باید بیاموزند چگونه خود دوباره به خواب بروند. در صورتی که مدت بیداری طفل طولانی شد یا دفعات آن زیاد بود ممکن است گرسنه و یا مشکلات دیگری داشته باشد. وی ادامه داد: باید در این موارد بالای سر طفل حاضر شویم.البته چراغ را روشن نکنیم، در آغوش گرفتن و بازی کردن با کودک توصیه نمی شود، فقط با گفتن چند کلمه آرام بخش و ایستادن بر بالین او برای یک دقیقه به او آرامش دهیم.وی گفت: در مواردی که احتمال دارد طفل بیمار باشد باید اقدام لازم برای معاینه و مداوای وی انجام شود. وی درباره اطفالی که در شب عادت به گریه کردن دارند، گفت: معمولا شیرخواران بالای 4ماه به علل مختلفی از جمله حذف شیر در نیمه شب، تغییر محیط، عکس العمل شدید مادر وخواب طولانی روزانه و یا پس از سپری کردن یک دوره بیماری حاد ممکن است در شب گریه کنند.

 

 



بی تو       نفخ





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ